Thursday, February 14, 2013

Kakaós és fahéjas-kardamonos csiga

Hogyan készíthetünk valami kis édességet a délutáni kávé mellé, vagy uzsonnára? 

This post is available here in English.


A mennyei csiguszok!
Annak ellenére, hogy nagyon szeretem a kelt tésztákat, itt Helsinkiben még nemigen sütöttem ilyen élesztős dolgokat. Nem is tudom, hogy ennek mi az oka, de az a lényeg, hogy most végre ennek is eljött az ideje! Az egész úgy kezdődött, hogy a magyar szomszédunk, Feri, többször is említette, milyen jó is lenne egy kis kakaós csiga… Persze csak úgy zacskóból, mint amikor reggel beugrasz a kisboltba, veszel egy csiguszt reggelire és még munkába menet befalod. No, nekem sem kellett több, el is határoztam, hogy másnap meglepem Ferit. Már csak élesztőt kellett szerezni a boltból, de Péter egyből 2 kockát (ami igaziból téglatest, de ez nem is olyan fontos) is hozott, biztos, ami biztos alapon!

Azért azt még el kell mondanom, hogy az itteni élesztő nagyon másmilyen. Színét tekintve kissé sötétebb is, mint a magyar, ránézésre sokkal üvegesebbnek tűnik és krémesebb is az állaga. A tejben nem habzik úgy fel, mint magyar társa, ami be kell, hogy valljam izzadságcseppeket is csalt a homlokomra, azonban a tészta meg olyan hamar kelt és szépen, mint a csuda! Ennek úgy megörültem, hogy pár napa rá fahéjas csigát is késztettem, amit egy kis kardamonnal tettem még izgalmasabbá! Lássuk, hogyan készültek el ezek a csodák!

Hozzávalók: (Egy-egy nagy gáztepsinyi adaghoz.)

(1)  Tészta:
50 dkg liszt
1 tojás+ 1 sárgája
8 dkg cukor (Nálam barnacukor, amibe korábban vaníliát daráltam, erről olvashatsz itt.)
8 dkg olvasztott vaj
2 dl tej
4 dkg élesztő
1 teáskanál só
1 citrom reszelt héja

(2) Kakaós töltelék:
5 evőkanál cukor (nálam barna cukor)
3 púpos evőkanál kakaópor
10 dkg olvasztott vaj
2 teáskanál fajéj
1 teáskanál rumaroma

(3) Fahéjas-kardamonos töltelék:
5 evőkanál cukor (nálam barna cukor)
2 púpos evőkanál fahéj
1 púpos teáskanál kardamon (Nyami, nagyon fincsi!!!)
10 dkg olvasztott vaj

A kelt tészta összeállítása:
Először is keressünk egy magas falú kerek tálat, amibe könnyen átszitálhatjuk a lisztet. Sokan azt hiszik, ez nem fontos, pedig igen, NAGYON is! A kelt tésztáknál alapvetően egy laza, foszlós szerkezetet szeretnénk elérni, amiben kulcskérdés a jó élesztő és az átszitált liszt is. A 2 dl langyos tejben tegyünk egy teáskanál cukrot és futtassuk fel az élesztőt, majd a vajat olvasszuk meg. A tojás üssük a lisztre, amit már előtte a sóval elkevertünk, öntsük rá az élesztőt és a nem forró vajat. Ezt a keveréket én mindig kanállal keverem ki, és amikor összeáll, akkor öntöm ki a munkalapra, a tészta tetejét meglisztezem, majd még egyszer jól átgyúrom. Ezt a tésztát fél óráig melegben kelesztem.

Ne felejtsük el a lisztet átszitálni!
Pár szó itt a kelesztésről. Sokan szeretnek sokáig keleszteni, vagy keleszteni, átgyúrni és újra keleszteni. Máig nem is értem mindek, mert ez előbb utóbb ahhoz vezet, hogy a gomba még azelőtt „kifárad”, hogy a sütőbe kerülne, akkorra meg már a tészta sehova nem nő… Ekkor van ám a nagy csodálkozás, hogy most akkor mi a baj, mikor „olyan szépen kelt a tészta”. Ne felejtsük el, élő anyaggal dolgozunk!!! A gomba „működése” kezdetben gyors és intenzív, majd lassul! Gondoljuk erre, mikor 2 óra kelesztés után nem értjük, mi van a tésztával! J
  
30 perc is elég a kelesztéshez!
Töltelékek:
Amíg a tészta kel, gyorsan kikeverjük a tölteléket. Ne feledjük, ha fele kakaós, fele fahéjas csigát szeretnénk, akkor a fent megadott töltelék mennyiségét felezzük meg, hiszen én 1-1 gáztepsinyit sütöttem, vagyis 2 * 50 dkg lisztből dolgoztam!

Így készült a kakaós töltelék!
Kakaós:
A kakaót összekeverjük a cukorral és fahéjjal, majd ráöntjük a meleg olvasztott vajat. Jól elkeverjük, majd hozzáadjuk a rumaromát. Ha túl folyós lenne az anyag, akkor egy evőkanállal elkezdjük picit habosítani. Ettől összeugrik a vaj, krémesedni kezd! Ha egy kicsit így „felverjük”, átkeverjük a krémet, akkor a tésztahenger szeleteléskor sem fog kifolyni a töltelék!

Fahéjas-kardamonos:
Ez a töltelék a fent leírtakkal azonos módon készül, de itt a töltelék sokkal folyósabb, itt így tényleg jó bevetni a krém „kikeverése” trükköt! Vigyázzunk azonban, túl ne keverjük a krémet, mert akkor nagyon nehéz lesz a tölteléket a tésztán egyenletesen szétteríteni!

A csiguszok összeállítása:
A tésztát kettéválasztom, majd a fele mennyiséget négyzet alakúra nyújtom. (Hát igen, elsőre nekem sem ment, de a testvérem megmutatta most karácsonykor hogyan kell! Hát igen, mindig tanul az ember!) A tésztát kb. akkorára nyújtsuk, amekkorára engedi, kb. fél cm-nél úgysem lesz vékonyabb. Ezután megkenjük a tésztát a töltelék felével, majd szorosan feltekerem. Az így kapott hengerből 2 cm széles darabokat vágok, majd szigorúan sütőpapíros lemezre teszem! Akinek éget a sütője az dupla papírt használjon, mivel a töltelék kissé hamar odasül! Sütőpapírra mindez megelőzhető!

Nem kell nagyon szorosra tekerni, úgyis dagad még a csiga!
Sütés:
A kelt tészták titka a sütésben rejlik! A kelt tésztát mindig minden körülmények között HIDEG sütőbe kell berakni és ott kel majd tovább! Nem kell több kelesztési időt hagyni a tésztának, elég a lassan felmelegedő sütő! (Abból is legjobb az elektromos. Légkeveréses sütők esetén a kelt tészták sütésekor sokat segít egy lábos víz a tepsi alatt, ettől a tészta foszlós marad, nem szárad ki!)
A másik titok az alacsony hőfok és türelem! A tésztát MAX 160°C-ra szabad betenni és nem többre! Így kb. 25-30 perc alatt készül el a tészta, de az alja nem barnul meg, nem lesz kemény, vagy égett a szélű!

Szépen sorakoznak a sütőpapíron! (Az egyik tepsiben a fahéjas, a másikban a kakaós változat látható!)

Összességében elmondhatom, hogy a csigák nagyon jól sikerültek! Mindenki úgy ette, mint a kisangyal és nagyon jól esett befalni pár tekercset a szánkózás után a kávé mellé! Mindenkinek ajánlom, hogy készítse el, mert roppant hamar megvan, nagyon finom és gyerekek, felnőttek is imádják! Igaz, Feri?


A frissen sült csigák!

10 comments:

  1. Nekem lenne pár kérdésem! Ha valakinek nincs vaníliás cukros cukra, akkor tegyen cukrot+1 csomag vaníliás cukrot? Hol kelesztetted melegben? Tegyem a radiátorra? :-) Ha fél adagot csinálok akkor 1 gáztepsinyi lesz ugye? Az én gázsütőm úgy süt mint az istennyila, alacsony fokozaton is, akkor neki se kezdjek? :-( Másnap is finom? Fagyasztható? Melyik marad tovább friss ez, vagy a diós koszorú? Olyat készítenék amire több napig rá lehet járni és akkor sem szárad ki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nem kell feltétlenül házi készítési vaníliás cukrot használni. Helyettesítheted az általad leírt módon, vagy 1 teáskanál vanília aromával. Ha nem sütöttél még kelt tésztát, akkor javaslom, hogy a csigával kezd, majd jöjjön a kalács. Keleszteni a radiátoron tökéletes, én is azon szoktam! A csiga is eláll egy darabig, mivel puha lesz a tészta és a vajkrémes töltelék nedvesen tartja, de takard le, vagy dobozold be!
      Ami a mennyiséget illeti: egy egész adag 40 dkg lisztből egy nagy gáztepsi lesz és ehhez kell 10 dkg vajból tölteléket csinálni. (Vagy fahéjasat, vagy kakaósat.)
      A sütőd gázos vagy elektromos? Hány fokozatú? Ha a legkisebben sütöd, akkor is félidőnél fordítsd meg, plusz betehetsz tálban vizet, a gőz is segít, hogy ne égjen, illetve dupla sütőpapírt is lehet használni! (Pizzát sütöttél már benne? Az a legalapabb kel
      ttészta, talán azzal kezj! Ma azt csinálok ebédre, feltegyem ide a receptet?)

      Delete
  2. Légyszi tedd fel a pizza receptet is, mert amit én használok az ebben a mostani gázsütőnkben (régi vacak már) mindig túl vastag lesz és ennek ellenére száraz! Én a vékonytésztás pizzáért vagyok oda, de a tészta legyen omlós is meg puha is, ne karcolja szét az ember száját, és ne kelljen cápaállkapocs az átharapásához! :-) Ezért sajna mindig rendeljük a pizzát, mert csak bosszankodom, ha nekiállok. Kelttésztásból van egy kakaós kalács receptem, húsvétkor csináltam utoljára, baró lett csak 2 órás procedúra, és Máté mellett nem tudom megoldani. De hogy milyen lángon meddig sült az passz, régvolt már húsvét.

    ReplyDelete
  3. Elkészültem vele, isteni!!!!!:)))♥

    ReplyDelete
  4. Megcsináltam én is! Küldtem is róla képet facebookon a szülinapi játékra. Most kipróbáltam a fahéjas verziót is, de abból kifolyt eléggé a töltelék. A kakaós viszont szuper lett.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszi, töltöm is fel a képek a játékba! A fahéjas massza azért folyt ki, mert nem keverted elég szilárdra és sűrűre! Legközelebb picit tovább keverd és nem fog kifolyni! Üdv :)

      Delete
    2. oh, most nézem tényleg, h írtad is a receptnél, h jól ki kell keverni a fahéjasat. Ez teljesen elkerülte a figyelmemet. Nem is értem. :( Biztos siettem ma duán. Köszönöm, lehet megpróbálom még.

      Delete